Jom Click

pautan

make dollar....

6.13.2010

semua angkara TV!!!




gembira dalam sedih..

melihat gelagak gelagak kanak kanak zaman sekarang yang begitu terpengaruh dengan media massa dan pelbagainya...

pedih

"jom kita main nari nari cam dalam disko kemudian kita buat mabukmabuk" kata seorang kanak kanak yang baru berusia 7 tahun..

sedih dan terharu..

sudah tidak mengenali lagu2 nasyid sebaliknya lagu2 rock dan dangdut yang mnjadi pujaan hati mereka.tidak ada lagi lagu2 selawat2 yang menjadi mainan bibir mereka..


dimana silapnya..

adakah ibu bapa yang memainan peranan dalam hal ini.dimana silapnya proses pembesaran anak anak ini.kalau diamati anak anak ini mendapat ajaran dan tunjuk ajar yang secukupnya dari ibu bapa.ataupun proses pembelajaran di sekolah??..jikalau dipantau tentang silibus pembelajaran dan pengajaran di sekolah2 cukup tersusun dan menarik.cara pengajaran yang berkesan mampu memberikan kesan kpda kanak kanak.ataupun pengaruh kawan2 seusia yang semakin hari semakin melampau??..
egitu??
di mana silapnya...

berdasarkan pengamatan dan pemerhatian saya sendiri semuanya berpunca dari television.yang diibaratkan bagai virus kepada anak2 zaman sekarang.penyusunan video2 yang amat tidak sesuai ditonton oleh anak2 ditayang begitu bebas di telivision.kenapa jadi begitu??

ada banyak pihak yang menutarakan tentang kesan positiv dari telivision ini tetapi begitu sedikit golongan yang melihat kelemahannya.kenapa begitu???..manusia sekarang melihat television sebagai aset yang wajib ada dalam rumah mereka tanpa memantau apa yang ditonton anak2.terutamanya ASTRO!!!!

begitu banyak menayangkan movie2 dan video2 yang tidak sesuai dilihat oleh anak2 zaman skarang.video2 yang berbau kemaksiatan dan barat??!!!

sedih??kenapa ini terjadi!!!

bukan hendak menyalahkan pihak2 tersebut..tetapi perkara ini perlu dilihat secara serius dalam pengawalan terhadap anak2.harus melihat kesannya di masa depan.

pendidikan seks...

adakah wajar dilaksanakan di sekolah2 MALAYSIA??
bagi saya pendidikan seks ini harus ditekan kan dari rumah lagi.terpengaruh dengan filem2 yang 18sx...punca yang harus dilihat secara serius....


melihat belajar dan beramal

No comments:

Post a Comment